Discussion about this post

User's avatar
Jaromír Astl's avatar

1) vzhledem k (z různých důvodů) dlouhé vyhlídce dostavěné D0 na severu je to jen výmluva jak prodloužit současný stav. Ažbudeokruhismus je nekonečný až-naprší-a-uschne-ismus.

2) MHD zkapacitnit jde (https://poladprahu.cz/wp-content/uploads/2025/08/Plan_mobility_Brozura_CZ_ONLINE.pdf). Někde je na hraně (metro C), a proto se staví nová alternativní spojení, kupuje více vozů apod. Samozřejmě i toto je důvod proč by se měla podporovat individuální ne-automobilová doprava (bicykly a skútry atd.). V Amsterdamu by se bez ní už nikdo nikdy nikam ani hnout nemohl. Bicykly nejsou rozmar, ale nutnost a logické řešení.

3) Naopak, vytlačení automobilů z centra donutí lidi chodit více vzdálenosti pěšky, vnímat tak více okolí a tím pádem i více utrácet. Je několik studií, které dokazují, že to oblast naopak ekonomicky vyzdvihne. Projíždějící auta nenakupují, procházející lidé ano.

Expand full comment
Josef Trögl's avatar

Tohle je velmi dobře napsané. Nicméně je v nás tak nějak zakořeněné právo na auto a tím i právo na to jezdit a parkovat téměř všude. I kvůli tomu dostali Motoristé tolik hlasů v evropských i národních volbách.

Bohužel z provozu auta jde poměrně hodně externalit (obecně hlavně na zdraví a životní prostředí, ale v Praze a jiných centrech i na pracovní neproduktivitu, jak autor správně píše). Snažit se omezovat IAD je takové "levicové", řešení s vyššími cenami nebo dokonce aukcemi nechává teoreticky více svobody.

Nedávno jsme řešili podobný problém u nás na regionální univerzitě na divokém severu. Diskuze byla k "udržitelné dopravě" zejména do školy a v okolí školy, ale většinu času jsme strávili diskuzí nad nedostatkem parkovacích míst u školy. Když jsem jako už pamětník zargumentoval tím, že plánované druhé podzemní patro pro parkování by v přepočtu na parkovací místo stálo více než průměrné nové (natož studentské) auto, dočkal jsem se i pedagogického zadostiučinění, že to studenti opravdu nevěděli. V Praze díky cenám pozemků to bude jistě podstatně více. S těmito náklady ale většina kupujících nepočítá.

MHD v Praze funguje velmi dobře, ale i ta má své limity. I příměstská železniční doprava je na hranici možné kapacity a nové tratě se prosazují podobně "rychle" jako pražský okruh. Nákladní železniční dopravci ve špičce Prahu neprojedou a alternativy nemají podobně jako já z divokého severu nemám rozumnou možnost vyhnout se Praze cestou do Brna (a i proto jezdím raději vlakem). Posuňme tyto stavby, dělejme osvětu a můžeme si pak snáze (pro politiky s menším rizikem příštího nezvolení) dovolit i pravicovější řešení. Levicová nakonec až na výjimky nefungují.

Expand full comment
4 more comments...

No posts