Tomáš Jirsa: Státní ostuda. Více peněz a výsledkem je zaostávání Česka
Desítky miliard z eráru tečou do výzkumu s nulovým efektem
Když stát jednorázově selže, většinou si to rychle uvědomíme. Když ale selhává systematicky, draze a ještě se tím chlubí, máme problém. A přesně takovým případem je systém podpory výzkumu, vývoje a inovací v České republice. Navenek velké proklamace politiků (napříč spektrem), že výzkum a vývoj je prioritou vlády, na druhé straně smutné zrcadlo: nejnovější zpráva Národního kontrolního úřadu (NKÚ).
Tu sice většina veřejnosti pravděpodobně nikdy neuvidí a většina politiků nepřečte, ale jen potvrzuje to, co si mnozí v byznysu a akademii šuškají už roky: Z veřejného výzkumu se stala pumpa na peníze bez skutečného dopadu.
Za poslední tři roky (2021–2023) stát prostřednictvím dvou hlavních agentur – Grantové agentury ČR (GA ČR) a Technologické agentury ČR (TA ČR) – nalil do systému téměř 30 miliard korun. Tedy v průměru 10 miliard ročně. Za to bychom očekávali viditelný vzestup české vědy na evropské i globální scéně. Výsledky? Počet patentů klesá. Spoluúčast soukromého sektoru padá. Citovanost výstupů základního výzkumu se plazí hluboko pod evropským průměrem. Máme tedy více peněz, více projektů, více zpráv, více workshopů – ale méně inovací.
Zatímco výdaje TA ČR mezi lety 2017 a 2023 vzrůstají o 112 %, počet patentů (tedy skutečně chráněných a potenciálně komerčně využitelných výsledků) padá o 36 %. Konkrétně z 101 patentů ročně v roce 2017 na pouhých 65 v roce 2023. A ještě to není to nejhorší. Podíl soukromých investic do těchto projektů klesl z 32 % na 23 %, což značí, že soukromí investoři tomuto systému stále méně věří.
Zkuste si to představit: Dáváte někomu dvojnásobek peněz, on s tím vyprodukuje méně hmatatelných výsledků, a partneři, kteří by s tím mohli něco udělat, od něj dávají ruce pryč. V normálním byznysu by takový projekt byl zrušen a vedení vyměněno. V Česku? Podepíše se memorandum, svolá se kulatý stůl a jede se dál. A zodpovědný ministr Marek Ženíšek a jeho předchůdkyně Helena Langšádlová jen dále nekonkrétně slibují zlepšení, tentokrát přes novou metodiku hodnocení.
Jde to i jinak?
Objem peněz se dá postavit do kontextu třeba s tím, že v USA se Elonu Muskovi podařilo za podobnou částku (cca miliardu USD) podařilo odstartovat prvních deset let SpaceX včetně momentu prvního úspěšného startu rakety Falcon. Je to neuvěřitelné, tak ještě jednou - kombinace privátních peněz a státních kontraktů z NASA v hodnotě tříletého českého rozpočtu na vědu a výzkum umožnila revoluci ve vesmírné dopravě, oživila skomírající NASA a otevřela USA dveře k dalšímu rozvoji.
Izrael – země s přibližně stejným počtem obyvatel jako ČR – má jeden z nejvíce propojených systémů veřejného a soukromého výzkumu. Jejich úspěch nestojí na desítkách grantových programů, ale na přímém napojení výzkumu na armádu, zdravotnictví a technologický průmysl. Výsledkem je, že izraelský systém generuje více než 10krát více procent patentů na milion obyvatel než ČR.
Finsko – místo, kde v 90. letech pochopili, že pokud nebudou mít technologickou přidanou hodnotu, skončí jako východní kolonie Západu. Strategicky omezili počet poskytovatelů výzkumných peněz a zavedli jasné metriky dopadu – včetně povinné komercializace výsledků. Český systém? Devět poskytovatelů, kteří si každý hrají na vlastním písečku. Koordinace je nula, výstupy rozmělněné, odpovědnost rozmazaná.
Korea – tam by agentury jako GA ČR a TA ČR buď produkovaly výsledky, nebo by se s nimi nemazali. V Koreji se efektivita měří poměrem investovaných prostředků k ekonomickému dopadu inovací, ne jen počtem „projektů“ nebo „zpráv v systému RIV“. V Česku se i nadále spokojíme s tím, že někdo napíše článek do recenzovaného sborníku, který přečte tak akorát jeho recenzent.
Zpráva NKÚ je v jádru velmi umírněná, ale mezi řádky říká jasné věci:
Agentury nespolupracují, přestože mají podepsaná memoranda. Nejsou schopny propojit základní a aplikovaný výzkum.
Chybí cílená podpora strategických oblastí, které by reagovaly na společenské výzvy – energetika, AI, obrana, zdravotnictví.
Výzkum se stal samoúčelným, neslouží jako nástroj prosperity, ale jako mechanismus přerozdělování veřejných prostředků mezi "výzkumné organizace".
To všechno víme. Co ale děláme? Každý rok navyšujeme rozpočet a tváříme se, že když dáme do systému víc peněz, nějak se to zázračně spraví. Nespraví.
Jestli má mít Česká republika někdy šanci stát se „inovačním lídrem“ (jak to s patosem tvrdí vládní strategie 2019–2030), bude muset začít úplně jinde:
Zredukovat počet poskytovatelů na dva – jeden pro základní, druhý pro aplikovaný výzkum.
Napojit financování výzkumu na výsledky a jejich ekonomický dopad.
Přesunout odpovědnost z „vědeckých rad“ do reálného prostředí, kde se hraje o trh a komerční úspěch.
Do té doby budeme dál platit za iluze. Za projekty, které málokdo použije. Za články, které málokdo přečte. Za „inovace“, které nikdy neopustí výzkumnou laboratoř. A za stát, který si plete výzkum s dotační politikou.
Líbil se vám newsletter? Přečtěte si také Řádění Zbyňka Stanjury u konce? Když nevíš kam sáhnout, jsou tu státní podniky a ČEZ


Tomáši, díky za další vhled do fungování české státní správy. Člověk by si řekl, že jej to vlastně již nemůže překvapit, ale stejně po každé fascinovaně hledí na ten nekompetentní marasmus, jenž prorostl celým govermentem.
Tohle není dílo několika politiků nebo snad „zásluha“ minulé či právě vládnoucí partičky. Tohle jsou symptomy vleklé nemoci - eroze státní správy jako takové.
Tak jako v mnoha jiných případech, společným jmenovatelem je naprostá nekompetence, absence zodpovědnosti za výsledek a zejména nulová znalost základů projektového řízení.
Jak bychom mohli od party tragédů, jež je rozprostřena vertikálně státní správou a které chybí elementární znalosti o tom, jak řídit byť jen školní výlet, očekávat smysluplné výsledky komplexních projektů strategické povahy?
Na závěr mám nápad na nový slogan pro naši zemičku: „Český stát – draze a blbě, již od roku 1993.“ :-)
Jedním z důvodů, neříkám jediným, je zpolitizovaná věda. Kdyby si někdo dal práci, zjistil by, kolik grantových prostředků jde na na různé genderové studie, uhlíkové neutrality, klimatickou spravedlnost, diverzitu, inkluzi, hon na dezinformace, ... Vědci si zvykli zaměřit se sem, protože to sype a je to nízko rostoucí ovoce.
Vím, o čem mluvím. Dlouhá léta jsem pracoval v aplikovaném výzkumu, moje firma provozovala Oborovou kontaktní organizaci MŠMT na propojování výzkumu na VŠ a ve firmách, rozlézalo se to na MŠMT jako mor už před 15+ lety.
Víte, kolik šlo jen do boje s údajným dezinfo a nenávistí z EU za poslední roky? 650 mil. eur. U nás to bude asi adekvátně tolik.
https://www.sosp.cz/jak-eu-financuje-propagandu/