Radim Ivan: Státně-veřejnoprávně-korporátní komplex chce zdanit podnikatele jako státní úředníky. Ne, děkujeme
Polemika se studií PAQ Research
V uplynulých dnech zveřejnila agentura PAQ Research další ze svých studií — tentokrát o zdanění OSVČ. Jak už se stalo dobrým zvykem, text je plný slušně vypadajících čísel, grafů a rovnostářské rétoriky. A také dvou nezpochybnitelných cílů: přesunout další miliardy korun do státního rozpočtu, přesunout velký počet podnikatelů do zaměstnaneckého poměru.
Není divu. PAQ Research, stejně jako její partneři v projektu, žijí do velké míry ze státních zakázek a grantů. Tedy z peněz daňových poplatníků. Když vám 30 % vašeho rozpočtu platí stát a část další velcí zaměstnavatelé, je celkem logické, že vaším cílem je, aby stát měl stále větší zdroje a zároveň více lidí v zaměstnaneckém poměru. Je to jen další kamínek do mozaiky budování českého státně-veřejnoprávně-korporativního komplexu.
Pojďme se ale podívat k samotné studii.
Kancelářský „ičař“ jako strašák
Studie opakovaně operuje s pojmem „kancelářský ičař“. Co to je? Není to pojem z žádné oficiální statistiky, není to žádná standardní kategorie ekonomiky. Pod tímto vágním označením PAQ Research směšuje startupisty, product developery, vývojáře, markeťáky, freelancery, finanční poradce a další — tedy velmi heterogenní skupinu lidí.
Mezi nimi jsou i ti, kdo nesou mimořádně vysoké podnikatelské riziko. Kdo investují vlastní čas, často i peníze, do projektů, které v budoucnu buď uspějí, nebo zcela skončí. Tito lidé vytvářejí novou přidanou hodnotu. Pokud právě na ně cílí PAQ svou „rovnostářskou daňovou spravedlnost“, znamená to ve skutečnosti snahu zdaňovat a brzdit inovační a technologický sektor.
Švarcsystém jako symptom, ne příčina
Dalším častým strašákem PAQ je „rozšířený švarcsystém“. Ano, OSVČ tvoří v Česku vyšší podíl pracovní síly než v jiných zemích. Ale proč? Protože v Česku je práce extrémně zdaněná. Protože zdravotnictví je neefektivní. Protože sociální systém je stále založený na socialistickém průběžném přerozdělování, kde je zcela běžné, že člověk s průměrným platem 50 000 Kč měsíčně, nechá v systému za svou pracovní kariéru pro „ostatní” 3 miliony korun.
PAQ se tváří, že kdybychom OSVČ více zdanili, švarcsystém zmizí. Omyl. Nezmizí, jen přibude frustrace, šedá ekonomika a migrace nejproduktivnějších lidí do jiných forem podnikání nebo do zahraničí.
Pokud má někdo odvahu reformovat, ať začne na straně státu: zavést poplatky za návštěvu lékaře, zefektivnit veřejné služby, umožnit samostatné spoření na důchody a snížit zdanění práce. Pak bude přirozeně méně motivace „utíkat na IČO“.
Není možné aby 8 z 10 návštěv u praktika či pediatra bylo řešitelných samoléčbou.
Regresivita zdanění OSVČ? Má to svůj důvod
PAQ kritizuje, že nízkopříjmové OSVČ odvádějí procentuálně více než vysokopříjmové. Ano, a je to tak správně. Podnikání je motivováno tím, že když vydělám více, zůstane mi z toho větší část.
Správná cesta rozhodně není „zvýšit odvody těm, co vydělávají“, jak navrhuje PAQ. Naopak: snížit minimální odvody těm s nižšími příjmy a celkově zefektivnit systém. V Británii dokonce existuje institut, kdy člověk do určitého příjmu neplatí zdravotní ani sociální pojištění. Nebál bych se toto udělat třeba do 30 000 Kč na dobu 2 let. Každá koruna, kterou si OSVČ udrží, má vyšší multiplikační efekt v ekonomice, než když ji přesuneme státu.
Rovnostářství do podnikání nepatří
Celý návrh PAQ stojí na jednom axiómu: že systém má být „rovnější“ mezi OSVČ a zaměstnanci. Mezi nízkopříjmovými a středněpříjmovými OSVČ.
Proč? Podnikání je z definice nerovné. Kdo riskuje více, musí mít šanci vydělat více. Rovnostářství v podnikání je cesta k šedému průměru a odchodu talentovaných lidí. Pokud budeme startupisty a technologické freelancery danit jako zaměstnance, jen je donutíme podnikat v jiných státech.
Problém nízkých daní? Dobře, ale řešme to chytře.
PAQ Research uvádí, že někteří OSVČ platí na dani z příjmu pouhých 100 Kč měsíčně. Rozumím této výtce — opticky to skutečně působí jako nespravedlnost vůči zaměstnancům. Ale co z toho plyne? Že by bylo nutné OSVČ celkově více zdaňovat? Nikoli.
Pokud chceme řešit strukturu daňového zatížení, pak je cestou přesun položek uvnitř stávajícího rámce — například snížit odvody na zdravotní a sociální pojištění a upravit daň z příjmu tak, aby byla viditelnější a přiměřenější. To by vedlo k větší transparentnosti a vnímané férovosti systému — aniž bychom celkové daňové břemeno zvyšovali.
Jenže i zde platí základní fakt: dokud nebudeme mít efektivnější zdravotní a sociální systém, je každá debata o vyšších odvodech pro OSVČ chybně postavená. Nelze chtít více peněz do systému, který sám vykazuje závažnou strukturální neefektivitu. Začněme tedy nejprve u reformy samotných systémů — a teprve pak diskutujme o daňových strukturách.
25 miliard — papírový konstrukt
Odhadovaný přínos reformy je 25 miliard korun. To je číslo hodné marketingové prezentace. Připomíná slavné 100 miliard z EET. Jako jakýsi cashback nabízí PAQ vyšší důchody pro nízkopříjmové OSVČ. Ve skutečnosti:
v kontextu demografické krize nebude vyšší výběr znamenat vyšší důchody,
vyšší odvody sníží spotřebu domácností, čímž zpomalí růst HDP,
odhad je postaven na předpokladu, že lidé se nebudou daňové změně nijak přizpůsobovat — což je v realitě naprosto iluzorní.
Proč přecházet do zaměstnání? Kvůli akciím, ne kvůli daním
Jedním z argumentů PAQ je, že reforma OSVČ usnadní přechod do zaměstnání. Ten je ovšem možný i dnes — každý má svobodnou volbu. Co však lidi skutečně motivuje k přechodu do kvalitního zaměstnání? Ne daňové represálie a zvyšování odvodů, ale například možnost získat atraktivní zaměstnanecké akcie (ESOP) ve firmách s vysokým růstovým potenciálem. To je cesta, jak do kvalitních firem přilákat podnikavé a schopné lidi — ne tím, že budeme trestat jejich samostatné podnikání.
A teď paradox: návrh na reformu ESOPů dnes leží ve Sněmovně a blokuje jej Ministerstvo financí. A proč? Protože se prý obává nižšího výběru na zdravotní a sociální pojištění. Přitom právě tenhle nástroj by pomohl dostat podnikavé lidi do systému, který stát tolik chce „narovnávat“.
Jinými slovy — startupisté a technologičtí podnikatelé, o kterých PAQ tvrdí, že dnes platí nízké odvody, by mohli být motivováni ke vstupu do zaměstnaneckého systému právě pomocí ESOPů. Místo toho stát drží ESOPy pod zámkem — a zároveň chce OSVČ zvýšit daně. To přece vůbec nedává smysl.
Shrnutí
Studie PAQ je manifestem většího státu — a většího korporátního trhu práce. Není to neutrální akademický dokument. Je to ideologický materiál, který — jak jinak — vznikl s podporou Ministerstva práce a sociálních věcí a jehož záměr je jasný: více peněz pro stát, více zaměstnanců pro korporace, které na financování PAQ také participují. Je to zcela legitimní a transparentní, ale je fér to čtenáři přiznat. My bychom ale jako země měli usilovat spíše o podporu decentralizovaného, svobodného podnikání, nikoliv jen o budování korporátní mzdové armády.
Baví vás náš newsletter? Přihlaste se k odběru dalších a pošlete ho dál přátelům, které by mohl také zajímat.


Asi jste špatně pochopili práci s paušálními výdaji v té studii. Zaprvé ohledně odvodů - oni sami tam navrhují nižší minimální odvody, aby právě ti OSVČ s nižším příjmem na tom nebyli tak byti. A druhá zásadní věc - nikdo nebrání, aby si jakýkoliv podnikatel uplatnil skutečné výdaje. Takže i startupista může být zdaněn spravedlivě, jen ze zisku. Tzv. "kancelářský ičař" možná je široká paleta, ale jde pouze o to, že ta ÚLITBA v podobě "pokud si nechcete dát práci s vykazováním výdajů, můžete tam prostě dát 60% příjmů jako výdaje" by se změnila na "30% příjmů jako výdaje. Pokud se vám to nezdá, použijte skutečné výdaje, těch může být klidně 120% hodnoty příjmů, pokud na to máte doklady - tj. budete mít ztrátu, tu odečtete další rok." Prostě klasika.
Celá myšlenka je o tom, že hodně paušalistů ve skutečnosti nemá žádné náklady, protože je za ně nese jejich "zaměstnavatel" - a to je přesně švarcsystém. Problém je, že z původní myšlenky ulevit podnikatelům od administrativy se stal nástroj daňové optimalizace. A to nejen pro samotné podnikatele, ale i pro ty, kterým fakturují. Nejsou to všichni, samozřejmě. Ale nikdo také nechce trestat všechny - jedině snad tím, že podnikatelé mezi navrhovanými 40% a původními 60% nejspíš přejdou na pracnější skutečné výdaje. Pokud se rozhodnout, nemusí, pokud se jim nechce, je to svobodná volba. Ale zkuste si představit, že by tady ty paušální výdaje (anebo i paušální daň), nikdy vůbec nebyla. Pak by nikdo nekřičel, že teď chce někdo tu úlitbu snížit.
Jo a já jsem také podnikatel, a tato změna by dopadla i na mě. Můj postoj je - nebudu se zlobit, pokud necháte 60%, ale pokud se rozhodnete snížit na 40%, tak já to chápu. Nedá se nic dělat, Vánoce skončily.
Kde se vzala představa, že rizika má řešit stát pomocí daní? Rizika přeci řeší trh. Více rizika = větší příjmy. Proč je potřeba aby do toho vstupoval stát? Nechcete náhodou aby stát omezoval svoje intervence? Trh nefunguje a neodměňuje riziko dostatečně? A pokud chceme podpořit inovace a chceme aby stát snižoval rizikovost inovací, tak se to má dělat cíleně a ne plošně nízkým zdanění pro velkou skupinu lidí kde inovace dělá třeba 1 člověk že 100. Protože přiznejme si, že spousta OSVČ reálně žádní podnikatelé nejsou a jen využívají nebo jsou donucení využívat institut OSVČ k nižšímu zdanění.