Karel Křivan: Fialovo Spolu jako Trpišovského Slavia. Rozhoduje fanouškovství
Negativní kampaně médií už nezabírají, politici přebrali roli influencerů
Často se nám s kamarádem stává, že popisujeme stejný fotbalový zápas rozdílně. Je to proto, že on sleduje svoje „bohy“ na tribuně, zatímco já na nějaké té sociální síti. Momenty, které rozjedou vášnivou diskusi na X, on z tribuny většinou považuje za nevýznamné okamžiky. Atmosféra v hledišti dělá své a každý, kdo na fotbal chodí ví, že zápas z tribuny je naprosto jiný zážitek než se na něj dívat v televizi. V komunikaci ale nezáleží tak na události samé jako na její interpretaci. A pro interpretaci fotbalového zápasu bývá dnes rozhodující více diskuse na sítích než přímo na stadionu. To samé platí i o politice.
Vliv všech možných digitálních platforem na rozhodování a myšlení lidí je větší než konvenčních médií. Nebo jinak. Zatímco digitální platformy dokáží bez tradičních médií žít, ta bez nich ne. Vliv článku vydaného pouze v tištěném deníku se blíží dopadu oné mýtické stížnosti na lampárně. Bez jeho sdílení na sítích je to ztracený čas autora.
Chytřejší politici se učí na tento trend reagovat. Z politiků se stávají influenceři. Řečeno s Cimrmanem nemusí se nám to líbit, nemusíme s tím souhlasit, ale to je to jediné, co s tím můžeme dělat. Politici začínají zjišťovat, že čas, energie a peníze věnované do vlastní tvorby digitálního obsahu, má dlouhodobý efekt. Z voličů se totiž stávají fanoušci. Což mění celý způsob marketingové politické komunikace.
Síla soukromí
Jako příklad můžeme uvést překvapení mnohých pozorovatelů veřejného prostoru, jak negativní kampaně po některých politicích stékají jako jarní déšť po čerstvém listí. Důvodů to má více, ale jeden je právě ten fanouškovský. Máte-li pocit každodenního kontaktu s politikem, vstupujete-li prakticky denně do jeho soukromí, vidíte a slyšíte-li ho jinak než jen na odosobněných tiskových konferencích, dokáže s vašimi emocemi lépe pracovat.
Známe to každý z osobního života. S nepříjemným kolegou z práce zajdete na pivo. A najednou ten otrava, který nás na poradách uváděl do stavu neustálé naštvanosti, se ukáže jako chlapík, s kterým se dá umluvit. Vyslechnete si jeho problémy, o kterých jsme nevěděli a hned se jinak díváme na jeho kritiku vaší včerejší prezentace. Nakonec zjistíte, že fandíte stejnému klubu nebo jste se v mládí mohli potkat na koncertech stejné kapely. Když druhý den na něj v kuchyňce uslyšíte nějakou tu nepříjemnou narážku, reagujete na ni mávnutím ruky se slovy „ale on není vůbec tak špatný, nevíš o něm všechno.“
Čtěte také: Pavel Tykač: ČEZ zavře uhlí rok po nás, Fiala se mnou nic řešit nechtěl. Kladno čeká velké zdražení tepla
Když fandíte nějakému fotbalovému klubu, odmítnete poznámky fanoušků soupeře jako zaujaté a předpojaté. Podobně to začíná fungovat u politiků. Neznámý novinář nedokáže posunout váš pohled na někoho, kdo s vámi každý den mluví, byť v digitálním světě. I proto v těchto volbách nebyly tak důležité programy, ale pocity, dojmy, emoce, které dokázali jednotliví lídři ve veřejnosti vyvolat. A stejně jako po neodpískané penaltě se fandové červených vrhnou na modré, že to zase dokázali uplatit a modří na červené, že tito jsou tradiční uplakánci, změna voličů ve fanoušky znamená, že sdělení politiků lidé sami dál šíří a doplňují vlastními poznámkami a memy. Tento systém „sněhové koule“ na sítích má dnes stejný vliv na veřejné mínění jako dříve titulní stránka Mladé fronty Dnes.
Homepage zpravodajských webů vypadají prakticky každou hodinu jinak. Chcete-li nějaké téma udržet ve veřejné diskusi, musíte je nejen opakovat, ale získat podporu dostatečného počtu lidí, kteří je šíří dál. Nesleduje-li vás dost lidi na vašich sociálních sítích, nedokážete-li je motivovat k sdílení vašich postů, nedokážete-li spolupracovat s dalšími podobně smýšlejícími, pak mluvíte do zdi. Současná proměna médií je nejen rychlá, ale především stále pokračuje bez viditelného konce. Vliv umělé inteligence pocítíme naplno již při dalších volbách.
Negativní kampaň pojede dál, ale jinak
Politici se mění v influencery, voliči ve fanoušky. Stratégové marketingové komunikace tomu musí přizpůsobit způsoby, jak s nimi mluvit. Politik, který nedokáže zaujmout na sítích a pochopit, co tam od něj lidé očekávají, je v současné době v podobné situaci jako když se před deseti lety, neuměl dostat do otvíráku televizních zpráv.
Změnu čekají i negativní kampaně. Ty fungovaly vždy a budou i dál. Jejich nositelem, ale musí být v současnosti fanoušci daného politika, ne soupeře. Jako když se začne debatovat na profilech fandů Slávie, jestli je Trpišovský ještě stále pro sešivky přínosem. Pak teprve je ohrožen. Ne když ho pomlouvají Sparťani. Stejně tak Spolu poslalo do opozice znejistění a kritika vlastních fanoušků. A neschopnost totéž přenést na profily soupeře. Což trvá stále i po volbách.
Newsletter vznikl díky podpoře mezinárodní poradenské společnosti RSM, vašeho partnera nejen pro daně, mzdy a technologická řešení.



