Budoucnost autonomních aut. Spíš pro vás přijede dieselový Superb, než elektrická Tesla
Andy Dravecký píše, že náskok Tesly nemusí trvat věčně
Je Tesla technologicky nedosažitelná? A proč by se měl mít Elon Musk na pozoru? O tom se rozepsal náš pravidelný přispěvatel, technologický startupista Andy Dravecký.
Tesla má technologickou převahu a nikdo jiný už ji nechytne.
Tohle slyším už několik let od fanatiků do slavné automobilky Elona Muska. Je to jako náboženství. Problém každého náboženství ale je, že nevnímá realitu. Níže rozepíšu hlavní argumenty Tesla fanatiků a ukážu proč jsou chybné v předpokladu, že má byznysově nepřekonatelnou výhodu (v angličtině označovanou jako MOAT). Zároveň je ale třeba říct, že bych nikdy Teslu neshortoval. Proti náboženství nevyhrajete.
Tesla a její množství dat
Tesla se může pyšnit daty, která získává ze svých vozidel v reálném provozu. Má tak perfektní vhled do skutečných jízdních scénářů, což umožňuje neustálé vylepšování algoritmů sloužících na plné autonomní řízení (FSD). Z dnešního pohledu je tato výhoda skutečně významná – žádná jiná automobilka nemá nemá tak velký repozitář provozních dat.
Tohle je ale status quo, který s budoucností nemá nic společného. Modely AI se budou zlepšovat, což znamená, že pro natrénování FSD bude potřeba méně vstupních dat než-li teď. S využitím pokročilých technik, jako je transfer learning, syntetická data nebo pokročilé metody augmentace, by budoucí autonomní systémy mohly fungovat efektivně i s menším množstvím dat z reálného provozu. Lidský řidič se také naučí řídit dřív, než po ujetí deseti milionů kilometrů. Celkově to znamená, že repozitář dat, který dnes Tesla má, už tak nepřekonatelnou výhodou nebude.
Teslu konkurence (ne)dožene
Zastánci Muskovy automobilky budou tvrdit, že Tesla má nasazené kamery v autech a nikdo jiný tak rychle nevybuduje flotilu, která by data sbírala. I když bychom opomenuli syntetická data, tak si ale představte, že tradiční automobilky začnou dávat ke svým autům palubní kamery zdarma. V tu chvíli by shromáždění dostatečného množství kvalitních dat nebyl vůbec problém. Volkswagen může okamžitě rozdat stovky tisíc kamer do aut a začít. Velice rychle by byl schopen natrénovat vlastní model.
AI bude komodita.
S rozvojem hlubokého učení očekávám, že ze samotných AI modelů se postupně stane komodita. To znamená, že rozdíly mezi jednotlivými systémy budou méně výrazné a primární konkurenční výhodou se stane spíše schopnost model integrovat v rámci určitého ekosystému. Tesla, která dnes vyniká díky proprietárnímu systému FSD, tak může čelit realitě, kdy se její technologie stane „obyčejnou“ komoditou, kterou budou moci relativně snadno kopírovat i jiní hráči.
Autonomní řízení není závislé na elektrickém pohonu
Nějak jsme se dostali do stavu, že převládající narativ zní “autonomní auto = elektrické auto”, ale tak to přece vůbec není. I auta se spalovacím nebo hybridním pohonem mohou být autonomní, což rozšiřuje potenciální trh pro elektromobilitu a snižuje exkluzivitu, kterou si Tesla dosud udržovala.
V příštích dvaceti letech může být autonomní flotila klidně fosilní a vlastně to nejspíš i dává větší smysl. Cena energií a cena na tvorbu infrastruktury bude stále vyšší, tím pádem se adopce elektromobilů bude zpomalovat a na druhou stranu se bude snižovat vstupní bariéra do světa autonomního řízení.
Příběh o tom, že Tesla bude dominovat autonomnímu trhu, se nám tak najednou rozpadá. Takže abyste se nedivili, že až si za pár let objednáte taxi, tak pro vás nepřijede prázdná Tesla, ale třeba klasický Superb. Což ovšem souvisí s dobrou exekucí a ta se evropským automobilkám úplně v poslední dekádě nepovedla. Tak good luck.
—
Dejte vědět, co si o budoucnosti Tesly myslíte. Budeme rádi i za vaše komentáře přímo na Substacku nebo odpovědí na tento email.
Pokud se vám newsletter líbí, dejte odběr pro další a klidně přepošlete přátelům a známým, které by to mohlo zajímat.
T. a tým






Díky za zajímavou úvahu, zatím jsem uživatelsky k FSD skeptický - mám půl roku Tesla model 3 Highland, 3 měsíce jsem zkoušel autopilota v plné verzi, a v praxi naprosto nepoužitelné, nutné trvale přítomné ruce na volantu které musí dělat nepříjemné mikropohyby jinak vám dá auto ban, co je horší tak je fantomové brzdění, které nepředvídatelně nastává a v koloně vytváří nebezpečné situace pro auta za mnou. V podstatě nefunguje dobře oproti mé starší audi etron q4 ani adaptivní tempomat - opět problém fantomové brzdění hlavně při potkávání protijedoucího vozidel- ani ten nepoužívám , kromě dálnice kde to jakž takz jde. Abyste to nebrali jako negace na teslu tak jinak skvělý a zábavný auto kterým jezdím nejraději. Možná to spraví v budoucnu update,ale možná taky ne. Zdravim a těším se na další newslettery
Nejsem si úplně jistý, jestli tu vůbec budeme mít autonomní auta 🤣 Věříte tomu, že se to tady protlačí-schválí?