Discussion about this post

User's avatar
Aleaxandra Rudyšarová's avatar

Článek „Dotace z EU brzdí výzkum a vývoj“ otevírá téma, které je v posledních letech velmi frekventované, často až módní: jaký je skutečný přínos veřejných investic do výzkumu, vývoje a inovací. V politických i odborných debatách se o něm mluví hodně, ale ne vždy přesně. Autor správně upozorňuje, že vyšší objem prostředků ještě neznamená vyšší efektivitu, a že je třeba důsledně rozlišovat mezi kvantitou a kvalitou výstupů. To je důležité sdělení, které rozhodně stojí za pozornost.

Přestože je článek velmi dobře zpracovaný a přináší relevantní data i argumenty, mám k němu několik kritických poznámek – zejména co se týče rámování tématu a některých zjednodušení. Titulek „Dotace z EU brzdí výzkum a vývoj“ zveličuje vedlejší motiv a sugeruje jednostranný výklad. Hlavní sdělení článku se evropských dotací týká jen okrajově, a to bez hlubší analýzy konkrétních nástrojů nebo jejich reálného dopadu. Taková zkratka zbytečně podporuje euroskeptické nálady, přestože samotný text je mnohem vyváženější a nuance mu rozhodně nechybí. Je škoda, že titulek odvádí pozornost od podstaty, kterou je kvalita a účelnost veřejných investic do vědy – a jejich konkrétní efekty na výkonnost a inovace.

Velmi mě zaujala část článku, která se dotýká schopnosti institucí efektivně alokovat prostředky. Zde však text zjednodušuje roli vysokých škol, které uvádí jako samostatný zdroj financování. To ale neodpovídá realitě – i soukromé vysoké školy jsou v Česku financovány převážně z veřejných rozpočtů (například skrze normativ na studenta). Nejde tedy o nezávislý zdroj, ale spíše o průtokový uzel, přes který stát distribuuje prostředky. Zcela chybí zmínka o mzdové politice, která je pro pochopení fungování vysokých škol naprosto zásadní. Dle mých zkušeností se dotační prostředky na VŠ často používají k doplnění nebo náhradě chybějících mzdových financí – tedy ne jako prostředek rozvoje vědy, ale jako náplast na běžný provoz. V praxi to znamená, že výzkumné projekty suplují to, co by měl garantovat základní rozpočet.

Je pak namístě se ptát, co vlastně od vědy očekáváme, když třeba docent na právnické fakultě UK pobírá přibližně 42 000 Kč hrubého měsíčně – tedy asi 1 600 eur. To je částka, která je v přepočtu srovnatelná s nekvalifikovanými profesemi v periferních regionech Evropy. Není to jen otázka financí, ale i společenského signálu: má-li být akademická sféra pilířem znalostní ekonomiky, musí mít i odpovídající institucionální a ekonomické zázemí.

Další aspekt, který bych si přála více rozpracovat, je práce s pojmem R&D a inovace. V článku se tyto pojmy často spojují do jednoho bloku, přestože by jejich rozlišení mohlo významně zpřesnit argumentaci. Základní výzkum, aplikovaný výzkum, vývoj a inovace nejsou totéž – generují jiné typy výstupů, podléhají jiným pravidlům a vyžadují jinou institucionální podporu. Z článku je zřejmé, že autor spíše podporuje tezi, že Česká republika by se měla orientovat na aplikovaný výzkum, zatímco technologické patenty a přelomové inovace vznikají v bohatších ekonomikách. To je legitimní pohled, částečně v souladu s teorií konvergence. Ale pokud to má být realistická strategie, pak musí jít ruku v ruce s diskusí o podmínkách pro uplatnění výzkumu: o transferu znalostí, infrastruktuře, spolupráci s podniky a institucionální připravenosti celého systému.

Závěrem – článek přináší velmi důležité téma a řadu cenných podnětů. Zasloužil by si ale přesnější pojmosloví, vyváženější titulek a hlubší uchopení některých zásadních strukturálních otázek, zejména v oblasti financování a lidských zdrojů ve vědě. Debata o kvalitě veřejných investic do výzkumu je potřebná. Ale pokud ji chceme vést poctivě, bez zkratek a bez ideologických oklik, musíme být důslední – v termínech, v číslech i v systému, ve kterém se ta věda vůbec má odehrávat.

Expand full comment
Marečková Monika's avatar

Děkuji moc za článek, jen bych upřesnila, že nevylučuji, že náklady vynaložené na R&D mohou být u českých firem trochu zkreslené. Daňový odpočet pro R&D je v ČR bohužel tak složitý a administrativně náročný, že ze stovek našich klientů (kterým děláme daňová přiznání) ho využívají jen jednotky, a to i když vývoj reálně dělají. Riziko doměrku daně je pro většinu z nich příliš vysoké a tak to raději vzdají. Postrádá pak i smysl, proč by R&D zvlášť vykazovaly.

Expand full comment
1 more comment...

No posts

Ready for more?