Karel Křivan: Co sledovat ve volební kampani
Teď se nehraje na to, co přijde po volbách
Sliby se slibovaly a nedodržovaly v politice vždycky. Není to nic nového. Zrovna nedávno jsem četl, jak budoucí císař Ferdinand, zanícený katolík, slíbil českým nekatolickým stavům dodržovat tolerantní Rudolfův majestát, když potřeboval jejich podporu na český trůn. Věděl, že nejasný slib za českou královskou korunu stojí. Události pak mu dovolily tento slib nedodržet, skončilo to Bílou horou a rekatolizací.
Ukázaná platí, říkali naši rodiče. Jenže politici vám před volbami nemohou nic ukázat. Respektive vždy mohou po volbách říct, že situace se změnila. A budou mít svým způsobem pravdu. Proto nemám rád ohnivé zastánce předem daných radikálních postojů, například: s tímhle nikdy. Povolební vyjednávání je úplně jiný žánr než jsou volební kampaně a hraje se s novými kartami.
Jsme v předvolebním čase a věnujme se mu. Jak nás opravdu ovlivňuje a co se vyplatí ve volebních kampaních sledovat, když ne sliby. Někteří lidé říkají, že se rozhodují ve volbách podle programů. Jenže přátelé, stejně jako při nákupu, rozhodující roli hrají emoce, ať si to již přiznáme nebo ne. Spousty vjemů, podnětů, vzpomínek, asociací, představ, snů, zpráv se nám v hlavě těsně před volbou nějak zatřese a stejně jako když barman naleje ze šejkru koktejl do sklenice, my pak vhodíme lístek do urny. Či pošleme korespondenčně, ale to takové drama nebude, protože ten zákon nedovedla tato Sněmovna do smysluplné podoby, stejně jako spoustu jiných věcí.
Přečtěte si také: Aleš Rod: Kdybych byl Javierem Mileiem a sekal
Ale zpátky k volební kampani. Ona je užitečná pro naši volbu z úplně jiného a ne tak zcela mediálně propíraného hlediska: kandidáti, dáme-li si tu práci a opravdu je sledujeme, se nám vybarví. Kdo nezažil, nepochopí, ale volební kampaň je pěkný záhul na kandidáta a jeho tým.
Kdy se projeví charakter
Nervy jsou na pochodu, padají různé návrhy nových sloganů a videí, je třeba rozhodnout, na co je třeba reagovat hned a co počká, zda soupeřův nedělní post znamená přípravu na odhalení, které mělo zůstat hluboko ve skříni kostlivců, jestli přijmout na poslední chvíli toho šikovného influencera a vůbec jak kampaň zakončit, kdy je potřeba zabrat a sil i peněz se nedostává. Tým je pohromadě již delší dobu, ponorková atmosféra houstne, začíná se rozdělovat medvěd, který běhá ještě po lese, ale někteří se již zcela soustředí na svoje pozice po volbách a tak jim může mnohé uniknout. Chyby se hromadí rychleji než první podzimní listí v pražských parcích.
Navíc vychází najevo, že současné sliby jsou v přímém rozporu s tím, co kandidát říkal před čtyřmi či osmi lety, a tak zase musíte řešit, zda spoléhat na momentální nastavení a příslovečnou zapomětlivost voličů či to nějak odpálkovat. A pak tedy jak. Chci říct, že kandidát pod tlakem se projeví jako člověk. Jak umí zvládat krizové situace, zda se nechá zaskočit, zda dokáže reagovat na útok humorem - btw všimli jste si, kterak zmizela legrace z kampaní? - jestli dokáže udržet fazónu, či image, kterou nastavil na začátku, či se rozteče jako zmrzlina na slunci.
Kampaň je pro kandidáta a tým opravdu dlouhý běh a na konci dojdou síly. Tehdy se projeví charakter, vnitřní síla politika. Neboť i to, zda dokáže uřídit svůj tým až do konce, což my nevidíme, ale poznáme podle výstupů, je důležitá informace pro voliče. Zkušení stratégové toto velmi dobře ví a tak načasování kampaně, dávkování akcí i sdělení, to vše mají připravené. Ale tlak okolí, soupeřů, médií i voličů prověří, zda kandidát má mentálně na zvládnutí toho, co si naplánoval.
Abychom si mohli vzít z volební kampaně informace, které jsou pro naše rozhodnutí v den V důležité, musíme pochopit o jakou se jedná hru. Nevyčítat politikům, že používají prostředky, slovník a témata, která v kampani fungují, protože oni v ní nepředvádí to, jak budou řídit zemi, ale jak si umí získat vaši pozornost a přesvědčit vás o svých lídrovských vlastnostech. Nezapomeňte, že ti, kteří je přivedou do Sněmovny nebudou většinou ti samí, kteří jim pak budou pomáhat s vládnutím.
Neplatí to stoprocentně, ale podívejte se na první díl seriálu Jistě pane ministře, kterak byl odstaven jeho dosavadní poradce ministerským týmem. To je ale již jiný příběh, o tom třeba za měsíc, kdy to bude aktuální.
Newsletter vznikl díky podpoře mezinárodní poradenské společnosti RSM, vašeho partnera nejen pro daně, mzdy a technologická řešení.


